Sört főzni nem is olyan nehéz

Beszélgetés a házi sörfőzésről

Sörfőzési felszerelések - cefréző (BIAB) zsák kiválasztása

2015. június 10. acerola

Egy korábbi posztban foglalkoztam a legegyszerűbb sörfőzési módszerrel a zsákos cefrézéssel. Angolul csak BIAB-ként szoktak rá hivatkozni, ez a név a Brew In A Bag kifejezés rövidítése. Ez a módszer egyre jobban kezd elterjedni, mivel minimális eszközszükséglet kell ahhoz, hogy belevágjunk a sörfőzésbe.

Egy valami mégis csak kell hozzá. A cefréző zsák. Mivel egy új nagyobb fazekat próbálok ki éppen ezért nekem is szükségem lett egy új zsákra. Kutakodtam egy kicsit, az eredményeket megosztom veletek.

Készen beszerezhető zsákok

- 4fele_kicsi.jpgAz Olasznál is kapható zsák jó minőségű. Már legalább 20 alkalommal használtam. Akár 30 literes fazékban is használható. Egyetlen problémám vele, hogy az alján kicsit ritkább a szövése. Ez egy idő után elkezdett zavarni. Az üledék csökkentése miatt belevarrtam kézzel egy sűrűbb függönydarabot az aljába. Az új fazékba viszont ez túl kicsi.

Ezzel ki is fogytam a magyar lehetőségek közül. Külföldről is rendelhetünk. Legjobban ez a zsák tetszett. Nagyon sok elégedett felhasználó dicsérte. A legolcsóbb külföldi opciók között van, de így is egy kicsit drága. 22 USD + 14 USD szállítás. Rendelhetünk az oldalon egy ügyes racsnis csigát is a zsák kiemelésére. Összességében nem rossz, de biztos megoldható olcsóbban is.

Zsák anyag vásárlása

A BIAB zsákokhoz használhatunk bármilyen sűrű szövésű szövetet. Anyag szerint felmerül pamut, nylon vagy poliészter. A természetes anyagok itt inkább hátrányt jelentenek mint előnyt. A pamut elázik, megszívja magát változik a szűrési tulajdonsága és idővel elfárad. Hosszú távra inkább nem ajánlom, de olvastam olyanokról akik szűrtek vele.

A nylon és poliészter egyaránt előnyösebb tulajdonságú szűrésre. A nylonnak azonban alacsonyabb az olvadáspontja ezért nagyobb a veszélye, hogy a fazekunk aljához ragad melegítés közben.

Keressünk tehát valami poliészter sűrű szövésű függönyt. Általában volie néven futnak és elég olcsóak. Nekem 400 ft-ért sikerült vennem méterét. Megjegyzem persze, hogy a méteráru boltban nem ismerték a volie kifejezést (valami árnyékolót ajánlottak). Viszont körülírva, hogy mit keresek többféle alkalmasnak látszó függöny közül választhattam.

Milyen is egy jó zsák anyag? Vékony, sűrű szövésű, de áttetsző anyag. Egy könyvlapra fektetve elolvasható marad a szöveg. A víz könnyen átfut rajta. Egy sörfőző oldalon a néhány felhasználó le is mérte az általa használt zsák szövéssűrűségét. 31-35 szál/cm sűrűségűre jött ki. Ebben a tartományban tehát egy jól használható szűrőt kapunk.

Magyarázat a bal oldali képhez. 1. frissen vásárolt függöny, 2. Ikeás függöny (SARITA már nem árulják), szűrésre használom, 3. a bolti cefréző zsákom, 4. a függönyünk a nappaliban.

A nappaliban lévő függönyünk 30 szál/cm körül van. A többinél van kisebb nagyobb eltérés, de szerintem mindegyik alkalmas BIAB zsáknak. A képeken egy négyzet oldalhossza 1cm.

A vásárolt anyag kipróbálása

Megvettem tehát a függönyt kb. 600Ft-ért másfél métert. Otthon kiderült, hogy a szövése kicsit eltér az egyszerű hálós szövéstől. Ezért nehéz összehasonlítani a szálsűrűséget. Nagyítóval vizsgálva a korábbi zsákom szövése sem az az egyszerű eset. Úgy döntöttem kipróbálom mielőtt akármit varratnék belőle. Több helyen is olvastam, hogy zsák készítése nélkül is lehet szűrni egy függönnyel. Egyszerűen ki kell bélelni a fazekat és a lelógó végeket a fazékra erősíteni. Így is tettem.

Használat előtt azonban 10 percet főztem a függönyöm egy kisebb fazékban és alaposan átöblítettem, hogy az esetleges kémiai szennyeződésektől megszabaduljak. Ezután kezdődött az éles próba.

img_20150601_195817_kicsi.jpgEgy nagy fazékban próbáltam ki a cefrézést. Ennél a méretnél érdemes az összes vízzel egyszerre cefrézni. Tehát egyáltalán nem lesz máslás. A zsák kivétele után rögtön jöhet a forralás. Amikor a bekeverő víz elérte a kívánt hőmérsékletet, beleraktam a fazékba a zsákot. Fakanállal lenyomkodtam és gumipókkal körbeszorítottam. Elsőre nem ment olyan flottul, de kezelhető. A malátát bekevertem a vízbe, lefedtem a fazekat a fedővel és letakartam egy hálózsákkal. 90 perces cefrézést terveztem. Kicsit több hőmérsékletet veszítettem, mint a tervezett úgyhogy az idő felénél úgy döntöttem, hogy rámelegítek egy kicsit. A folyamatos kevergetés helyett most azt választottam, hogy egy picit elemelem a függönyt a fezék aljától. A kívánt hőmérséklet (+néhány fok) elérve a függönyt visszaeresztettem. Ezzel a módszerrel egy többlépcsős cefrézést is könnyen végig lehet vinni. A függönyt egyénként egy ráhurkolt kötéllel tudtam kiemelni. A kötelet egy létráról lógó kampón rögzítettem.

A cefrézés végén a létrát a fazék mellé állítottam. A függöny batyut megint összefogtam. Kötelet hurkoltam rá. Fél perc csöpögtetés után egy edény felé akasztottam a létrára. Innen a szokásos. Indulhatott a forralás.

Konklúzió

A függöny tehát jól vizsgázott. Nem kell feltétlenül zsákot csinálni. Ez a főzés csak szövet tesztnek indult, de vállalható a szűrés így is. Legközelebb is lehet hogy pont ugyanígy csinálom. Néhány száz forintból tehát hozzá lehet jutni a BIAB módszerhez elengedhetetlenül szükséges zsákpótlékhoz. Tehát aki a zsák hiánya miatt halogatta az első allgrain sörének a megfőzését, már mehet is a méteráru boltba függönyért.

img_20150601_192929_kicsi.jpg

Cefrézés

img_20150601_202250_kicsi.jpg

 Melegítés

img_20150601_202917_kicsi.jpg

 Újabb pihenő

img_20150601_204606_kicsi.jpg

Csöpög a maradék

A bejegyzés trackback címe:

https://sorforum.blog.hu/api/trackback/id/tr97517602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása