Sört főzni nem is olyan nehéz

Beszélgetés a házi sörfőzésről

BeerMile

2015. július 02. SirBolts

Májusban egy hetet töltöttem Londonban. Természetesen nem múlhatott el a hét sör nélkül. A sörös élmények közül is a Bermondsey-ba tett szombati látogatás volt a legmeghatározóbb.

1 hét vendégágyon barátoknál, túristáskodás, sörösködés...nagyjából ez volt a menü.
Első este azonnal nekifutottam a rég várt cask-nak. Fura - a szó jó értelmében. Nagyon nem megszokott, nagyon alacsony szénsavasság, nagyon alacsony (3,5-4,5%) alkoholtartalom, meglepő testesség és íz.
A bubisság nagyjából a hidegen erjesztett sörlé szénsavasságával megegyező, talán picit több. Talán.
Az íze meglepően malátás, illetve komlóaromás, attól függően, hogy mild, IPA vagy egyéb kategória. Persze vizes, vékony, de az ízek mégis rendben vannak, nagyon könnyen csúszik.

London drága. Mocsok drága.
Londonban rengeteg a pub.
Londonban rengeteg a sör.
Londonban rengeteg nagyüzemi lágert (Heineken, Carlsberg, Fosters, Peroni, stb.) isznak.
Londonban alig találtam csapon porter-t, stout-ot, mild-et.
Londonban sok jó micro-főzde van. SOK. És NAGYON jók!
London jó!

Voltunk Brewdog Bar-ban, Soreditch-ben.
51-55 Bethnal Green Road, London, E1 6LA
Bámulatosan jó „craft-beer”-ek voltak csapon és hűtőben (Stone!). Ugyanakkor azt kell, hogy mondjam, nagyon jó dolgunk van a Csakajósör! nevű műintézménnyel, mert remek a szortiment. Az, hogy épp angol és amerikai craft-szállítmány nem vagy csak ritkán érhető el, az sajnos továbbra is valóság.

A Beer Mile.

Egy köpésre a Tower-től a Temze déli oldalán, közel a Bermondsey metróállomáshoz található, valóban kb. 1 mérföldön belül 5-6 micro-főzde található (számuk nő!, pl. utólag találtam: Soutwark Brewing46 Druid Street
London SE1 2EZ) a vasútvonal alatti Arch-ok ívei alatt. A főzdék mellett sajtosok, hentesek és egyéb kisüzemi vállalkozások, melyek egymás mellett, egymást kiegészítve tartanak nyitva szombatonként, jellemzően 10 és (14)17 óra között.
>>>Több infó ITT és ITT, no és Google a barátunk<<<
Semmi faxni, a főzde területét használják pop-up sörcsapokkal, sörpadokkal, sokszor a tartályok között. 4-5-6-10 féle csapolt és az éppen készleten lévő üveges sörökből lehet válogatni, melyek a pub-ok áraihoz képes jóval alacsonyabbak (2,5-3 font/üveg vagy pint), ami így sem olcsó…viszont minőségben…pfff. Azok a pale ale-ek, IPA-k, saison-ok, sour-ok…hmmmmm

A látogatott főzdék:

Anspach & Hobday
118 Druid Street, SE1 2HH

Nagyon pici főzde, jelenleg talán 2-300 literes főzőházzal. Sajnos még zárva. Korán érkeztem – a lányokat (feleség és barátnője) hátrahagyva, zabszemmel, sietve.
Visszafelé már elfrádtunk, így kimaradt.

 

Brew By Numbers
79 Enid Street, SE16 3RA

A kicsi főzdében raklapból kialakított söntés és a 2 csaposon kívül egy úr.Sikerült is beszélgetni a csapos sráccal, akiről kiderült, hogy az egyik brewer - amerikai srác.
A főzde üzemi részére nem sikerült bemennem, de nagyon nem nagy, néhány erjesztő és a főzőház.
Kóstolóadagokat kértem és kaptam. Nagyon jót beszélgettünk, inspiráló volt. Érdekes volt azzal a finn úrral is beszélgetni, aki svácban él, borszakértő és a feleségétől kapott egy üveg BreByNumbers Saison-t csütörtökön, majd vonatra ült és itt volt szombat reggel, hogy megnézze magának ezt a kisüzemi sör-utat.
A BBN a saison-jaikről híresek, neki is futottam az Amarillo+Orange-nek, hátha…hogy is mondjam?! Már London előtt is éreztem, hogy érdekelnek az Orval jellegű izgalmas Brett-es, vadélesztős, őszinte, farmhouse jellegű cuccok, de itt jöttem rá, hogy egy új világ kapuja nyílt ki az IPA-k kapuja mellett.
Egy saison nem feltétlenül fut, nem feltétlenül savanyú, szájat meghúzó,” ilyetisittam”, hanem lehet zseniális.
Leginkább az egyensúly és az IPA-kból ismert aromagazdagság tetszik a leginkább. Alapvetően tök szárazra erjedt sörök, de mégis teltek, gazdagok. Nem, nem savanyúak. Számomra nagyon  közel állnak egy jó savgerincű (figyelem borszleng alert!) fehérborhoz, aminek nagyon tudok örülni.Amarillo és narancs…nagyon szép.
Grapefruit és gyömbér…nem vagyok nagy gyömbér fan, de kellően a háttérben maradt, hogy izgalmassá tegye a sört.
Session IPA…tök jó, az aminek mondja magát.
WIPA…nagyon rendben van.
Porter…barna, kissé zavarosnak is tűnik, ízben sem állt össze, talán még fiatal, a legkevésbé volt számomra meggyőző.
Pár üveg vásárlása és nyomás oda, ahová a leginkább el szerettem volna már jutni.

 

The Kernel Brewery
Arch 11, Dockley Industrial Estate, SE16 3SF

Mit is mondhatnék, úgy éreztem, hazaértem.A tulaj - Evin O'Riordain – sajtkészítőként került az USA-ba, beleszeretett az amerikai komlókba és a többit már kóstolom. Sztori itt: http://www.theeveningbrews.co.uk/brewmaster-series-evin-oriordain-kernel/
Piciben kezdtek, majd egyre nőttek, mostanra több-ezer literes (talán 2-3e) a főzőházuk. Egyik elsők a környéken, szárnyaik alól többen is felnőttek (BBN, PARTIZAN), támogatva azokat (pl. kinőtt főzőházukat a Partizan kapta meg, ingyen). Itt már sokan vannak, de még nincs sor.
Csapon vagy 8 féle sör, köztük a kíváncsian várt Table Beer, pale ale és IPA. Kapkodom a fejem, hogy mit igyak, mit vegyek, gyönyörű a címke, egyébként is, hol vannak már a lányok, ezt meg kell osztanom velük. Karácsony van! Oh…hirtelen hosszú lett a sor.
Közvetlenség, egyszerűség. Mindenben.

Table beer…meglepő, nagyon jó. Könnyű és mégis ízgazdag. Innám folyamatosan.
London sour…lássuk, milyen is egy jó sour! Hát, nem sajtszagú! Könnyed fanyarság, citrusosság, könnyen csúszik, frissít, nem telepszik az ízlelőbimbókra, nem kell félni, jó cucc.
Pale ale…az ami. Előtérben a komló, a maláta a feje fölött tartja.
Biere de Saison…mondtam, hogy rákattantam a saison-ra?! Nagyon enyhe vadélesztősség, nagyon szép, sokáig dédelgettem.
Export Stout…a Brewdog Bar-ban már kóstoltuk, de az asszony megint kérte. Jó is. Csoki és kávé…megvan a PocketCoffee? Nnna, olyan. Olyanabb!
Vásároltam, mosolyogtam, mocsok sokat költöttem. Elégedett voltam.

 

Partizan Brewing
8 Almond Street, SE16 3LR

Sajnos a vicces címkéjű söröket nem lehetett megkóstolni, mert útfelújítás miatt a főzde zárva volt. Csalódott lettem.

 

Fourpure Brewing
22 Trading Estate, Rotherhide New Road, SE16 3LL

Kicsit már eldugottabb egy iparterületen, de közvetlenül a magasvasút sínei tövében.
Talán a legamerikaibb vonalat viszik az új-zélandi főzőmesterrel, 32hl-es főzőházzal, talán a legnagyobb és egyben legbejárhatóbb főzdével – a belsőben pingpong-asztallal(!).
Kint sörpadok és BBQ, életem legjobb pulled pork szedvicsével, bent sörpadok és csempézett falon sörcsapok…sok sörcsapok. 1/3, 2/3 és 1 pint a kérhető adag, polcon póló, sapka, miegymás. Nagyon ámerikai, de mégis nagyon laza.
Köszönhető talán a tulaj lazaságának, de talán annak a nagyon szétcsapott, srácnak, akivel szóba elegyedtem csapolás közben. Kiderült, hogy ő az új-zélandi főzőmester a maga 2 méterével, nagyon kiwi-lazaságával, mély alázattal a minőségi sör iránt (valahogy ezeken a helyeken nagyon is éreztem, hogy a  minőség az nem csak egy idilli cél, hanem valóság…hmmm).
Itt már 4-en kóstolgattunk barátokkal, tűzött a nap, mosolyogtunk, dumáltunk és közben végigkóstoltunk mindent.
Az IPA-k és amerikai stílus megy a legjobban, a Mango Ting remek volt, a többi nem hagyott mély nyomot. Mind rendben van, nagyon is, de inkább „csak jók”. legyenek a hazaiak is „csak” ennyire jók…

Fáradtan bandukoltunk vissza a Tower Bridge felé. Az Anspach & Hobday előtt az utca is tele, de már megteltem, telítődtek az ízlelőbimbóim. Azért még beugrottam a Bottle Shop-ba (128 Druid Street
London, SE1 2HH), hátha találok egy-egy relikviát a szenzációs listáról. Találtam. Omnipollo Hypnopompa Marshmallow Stout.

Jó pár órát el lehet tölteni ezen a mérföldön úgy, hogy nem lehet kihúzni a listáról. Vissza kell még menni. Érdekes, hogy a sört kifejezetten nem kedvelőknek is élményt nyújt, ha egyszer végül megkóstolják itt valamelyik italt…akinek a sör csak sör, az pedig kifejezetten más szemszögből néz ezután a sörre..és rendszeresen visszajár barátokkal.

TESCO
Mi más lett volna legközelebb North Fincley-béli szállásunkhoz. A sörkínálat? A tucat-lágerek mellett Brooklyn Lager, Tesco Finest Brewdog Imperial IPA (9,2%) 1.99-ért, stb., stb.

 

Alább a lista, miket kóstoltam, ha valaki utána akarna nézni:

- SHIPYARD APA. keg 4,5%
- GREENE IPA cask 3,6%
- KERNEL Export Stout keg 7,2%
- STONE IPA üveg 6,9%
- KERNEL Citra IPA üveg 7,2%
- FULLER’S Pride cask
- MEANTIME APA keg
- CAMDEN Pale Ale keg
- CAMDEN Helles Lager keg
- BREW BY NUMBERS Saison 01|02 Amarillo+Orange keg 5,5%
- BREW BY NUMBERS Saison 01|04 Grapefruit+Ginger keg 5,5%
- BREW BY NUMBERS Saison 11|03 Session IPA-Mosaic keg 4,5%
- BREW BY NUMBERS Saison 25|01 WhiteIPA-Citra+Mosaic keg 7,0%
- BREW BY NUMBERS Saison 03|02 Liberty Porter keg 6,0%
- KERNEL Table beer keg 3,4%
- KERNEL London Sour keg 3,1%
- KERNEL Pale Ale-Citra+Zeus+Summit+El Dorado keg 5,4%
- KERNEL Biere de Saison keg 5,1%
- KERNEL Export Stout keg 7,1%
- FOURPURE Session IPA keg
- FOURPURE Mango Ting keg
- FOURPURE Amber Ale keg
- FOURPURE French Saison keg
- FOURPURE West Coast IPA keg
- FOURPURE Saison keg
- FOURPURE Pale Ale keg
- FOURPURE Oatmeal Stout keg
- FOURPURE IPA keg
- FOURPURE Lagerita keg
- BATESMAN Pale Ale cask 4,5%
- WINDSOR+ETON ZINZAN’S Drop Bitter cask 4,0%
- ARUNDER Black Stallion Mild cask 3,7%
- Old Empire IPA cask 5,7%

A bejegyzés trackback címe:

https://sorforum.blog.hu/api/trackback/id/tr497588132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása