Sört főzni nem is olyan nehéz

Beszélgetés a házi sörfőzésről

Kis mennyiségű sörélesztő felszaporítása

2014. augusztus 26. acerola

IMG_0601_kicsi.jpgVisszatérő feladat az, hogy egy nagyon kis mennyiségű élesztőt felszaporítsunk annyira, hogy azután elegendő mennyiség legyen egy főzésnyi (mondjuk 15-20l sörhöz). Az élesztő többféle forrásból származhat. Legtöbbször üveg aljáról tudjuk összegyűjteni. De hasonló a probléma, ha táptalajon kapunk kis mennyiségű élesztőt. Jelen esetben egy pár hónapja lefagyasztott élesztőtörzset szaporítottam fel.

Már többféle élesztőt fagyasztottam, ez volt az első amit felhasználtam. Ezért is külön öröm ez a sikeres kísérlet. Egyébként senki ne kezdjen csak úgy élesztőt fagyasztani. Erről majd talán egy másik posztban írok. Most elég annyi hozzá, hogy glicerinnel kell összekeverni a mintát, hogy túlélje a fagyasztást.

A legfontosabb szabály az élesztőszaporításnál a tisztaság. Törekedjünk a teljes sterilitásra.

A második tanács, hogy az élesztőt egy lépcsőben maximum csak a tízszeresére hígítsuk. Ez azért fontos mert ha mégis csak bekerült valamilyen fertőzés a szaporító közegünkbe, akkor is az élesztő legyen túlsúlyban.

Az élesztőt lehetőleg malátalében szaporítsuk. Legegyszerűbben száraz malátából (spraymaltból) állíthatjuk elő. De jól jön ilyenkor az is, ha előző főzésnél lefagyasztunk sörcefrét vagy befőttet csinálunk belőle. A sörcefre ne legyen túl tömény 1,04-es sűrűségű elég. Lehet komlózott vagy komlózatlan is.

A folyamat lépésről lépésre, ahogy én csináltam.

1. nap

  • Egy 20ml-es mini befőttes üveget sterilizáltam forró vízzel. (forró vizet öntök bele, rárakom a fedőt hagyom állni forrón, majd lehűtöm).
  • Beletöltöm az élesztőmintát majd feltöltöm megfelelő sűrűségű sörlével. Én egy 3 decis befőttet bontottam fel. A maradékot újra forraltam és visszazártam.
  • A mintát minél többször rázzuk össze amikor csak elmegyünk mellette. Az élesztő így jut a szaporodásához szükséges oxigénhez.

IMG_0598_kicsi_1.jpg2. nap

  • Az élesztő beindult egy nap alatt. Nyomás keletkezett az üvegben. A kupakot csavarjuk rá lazán az üvegre vagy naponta többször engedjük ki a nyomást. Ez a lépés üvegből kinyert élesztőnél több (2-3) napig is eltarthat. Jelen esetben nagyobb mennyiségű egészséges élesztő volt a kiindulás.
  • A 20ml-es üveg tatalmát átöntöttem a 3 decis üvegbe. Az előzőekhez hasonlóan mindig rázzuk fel az élesztőt.

3. nap

  • A 3 decis üvegben is beindult az élesztő. Nagy habbal hevesen erjed. Az egészet egy lefertőtlenített teáskancsóba öntöttem újabb 7 deci sörlé és élesztőtápsó kíséretében. Az egészet egy mágneses keverőre raktam. A továbbiakban ez helyettesíti a rázogatást.

4. nap

  • Ez az adag is beindult. Jól alakulnak a dolgok.

IMG_0609_kicsi.jpg5. nap

  • Felhasználás napja. Reggel beraktam a hűtőbe. Pár óra alatt letisztult annyira, hogy 3 decit le tudtam önteni belőle a felhasználás előtt. Jobb lett volna, ha egy egész napot állt volna a hűtőben. 1-2 nap alatt teljesen leülepszik, a felesleges lé leönthető. Lehetőleg használjuk fel pár napon belül.

IMG_20140826_115635_kicsi.jpg

Írnál cikket vagy üzennél magánban. Itt megteheted.

Hozzászólnál, vitatkoznál, kérdeznél? Bátran tedd meg a kommentben.

A bejegyzés trackback címe:

https://sorforum.blog.hu/api/trackback/id/tr346638057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása